מאמרים

לשדרג את המוח: לקרוא וללמוד גם כשחם

אוגוסט, אמצע הקיץ וחם, חם מאד. כל מי שיכול נוסע בתקופה הזאת לחופשה – כולם יודעים
שכשחם קשה לחשוב בצורה צלולה. ואכן, אלה מאתנו שצריכים להתמודד עם עבודה או לימודים
בתקופה הזאת, מוצאים את זה קשה מתמיד. זו לא רק אווירת החופשה שמסביב, נראה שהקיץ עצמו
עם האנרגיה שלו, מקשה על כולנו את כל מה שקשור לחשיבה.

במאמר הזה יש כמה עצות פשוטות ופרקטיות כדי להקל על החושבים והלומדים גם בחומו של קיץ.

 השעה האפקטיבית

 לכל אחד מאתנו יש שעות שבהן אנחנו יותר אפקטיביים. יש אנשים שמתפקדים טוב יותר,
מרוכזים יותר, אפקטיביים יותר בלימוד בשעות הבוקר המוקדמות, יש מי שבצהרים, מי שאחרי הצהרים,
מי בערב ומי אפילו בלילה. אין את הרגע הטוב ביותר באופן אבסולוטי, יש את הרגע הטוב ביותר
לכל אחד ואחת, .ואותו צריך לנצל. מינימום מאמץ – מקסימום תוצאה.
לנצל אותו לשם מה?
זה הזמן הנכון לכל הדברים שיותר קשים, לקטעי הקריאה היותר מסובכים.
האפקטיביות שלנו תגרום לנו להיות יותר יעילים ומהירים.

פינת התכלס:
רובנו כבר מכירים את החלק ביממה שבו אנחנו יותר אפקטיביים, ולו מניסיון עבר. אם זה לא ברור,
צריך פשוט לנסות חלקים שונים של היממה ולהתבונן, להבין מתי השעה הטובה ביותר. רבים ידברו על
אילוצים אלה או אחרים – ברור. מצאו את הפשרה הטובה ביותר, גזרו לכם תקופת זמן מוגדרת מראש
שתהיה מוקדשת ללימוד ולקריאה וצרו לעצמכם את כל התנאים על מנת שתוכלו להקדיש את פרק הזמן
הזה למטרה שהצבתם מראש. דאגו ליידע את הסביבה ש”זה הזמן שלכם”, על מנת שגם הם יתמכו
בהחלטתכם להקדיש את הזמן הזה לקריאה.

כמה חם?

 מחקרים מדעיים מעידים שלפחות מבחינה פיזיולוגית, הקושי הזה הוא ממשי.

הטמפרטורה הנכונה לתפקוד המוח היא oC21. בחום הזה המוח יכול להביא את תפקודיו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.
עודף חום גורם לתחושה של נמנום – לא בכדי בדרום ספרד החמה כולם הולכים
לישון בשעות הצהרים, סיאסטה, ממילא אי אפשר לעשות שום דבר אחר…

פינת התכלס:
מקום הלימוד והקריאה צריך להיות מוצל וקריר. אין צורך להקפיא את המקום, אך בהחלט
לדאוג לכך שיהיה שם נעים. אם אין אפשרות לבחור מקום מקורר, עדיף ללמוד בשעות הערב
או הבוקר המוקדמות עם חלון פתוח.

 מקום השקט

 לא כל מקום הוא טוב ללימוד וקריאה.

למשל המיטה. המיטה טובה כדי לישון, זאת ההתניה והיא אפילו טובה ונכונה. כשלומדים במיטה נוטים
להתנמנם ובקיץ אף יותר, היות והחום גורם לנו להיות מנומנמים גם ככה.

למקום יש חשיבות מכרעת ולכן כדאי להקדיש זמן לבחירתו ולהכנתו.
נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שאנחנו מושפעים מרשמים, הן אם אנחנו רוצים זאת או לא.
חומר הקריאה נטמע במוחנו יחד עם הרשמים שסביבו והם אף יוכלו לעזור לנו למצוא את חומר
הקריאה בזיכרוננו בעתיד.

פינת התכלס:
אם מדובר במקום מחוץ לבית, נדאג לבחור מקום שבו נעים לשבת ואשר משדר לנו רוגע ואפילו
נותן לנו השראה לקריאה (כמו ספריות או אפילו חנויות ספרים עם פינת קריאה).
אם אנו בוחרים מקום בבית, רצוי לפנות את סביבת הקריאה וליצור מקום שנעים להיות בו ואשר משדר
שלווה. למשל, לא מומלץ לקרוא ליד שולחן העבודה המלא בכל המטלות שעלינו עוד לעשות. אם אין
באפשרותנו לסדר את השולחן, כדאי, במקרה זה, לפרוש מפה מעל כל הדברים ולהניח את חומר הקריאה עליה.

 אביזרים – כל מה שתומך

 כסא, תאורה ומחזיק ספרים. נשמע בנאלי, אך זה יכול לעשות הבדל גדול.

פינת התכלס:
הכסא צריך לתמוך בנו. אמרנו כבר שלא רצוי לקרוא בתנוחת שכיבה שכן אנו תורמים כך לנמנמת. רצוי,
אם כן, לבחור כסא שיהיה נוח ואשר יתמוך בגב שלנו בתנוחה זקופה.

בעיקר אם נבחר לקרוא בערב או מוקדם בבוקר, התאורה תשחק תפקיד מרכזי. בחרו אור מספיק חזק,
כדי שלא תצטרכו לאמץ את העיניים, מה שיביא מהר יותר תחושת עייפות.

אם אתם קוראים ממסך המחשב, דאגו להציבו בגובה העיניים, כך שלא תצטרכו להרכין את ראשכם. אצלי,
למשל, המסך אליו מחובר המחשב הנייד עומד על גבי כמה מילונים עבים…

אם אתם קוראים בספר או מחומר מודפס, יכול להיות שתרצו להיעזר במחזיק ספרים, סטנדר.
הם מעמידים את הספר בזווית של o45 ומקלים במאוד על הקריאה.
ניתן למצוא אותם בחנויות מוזיקה, תשמישי קדושה ובאינטרנט.

אוכל, שתייה וערנות

 האוכל והשתייה משמשים גורם מכריע כשאנו צריכים לתכנן רגע של קריאה ולימוד.
מצד אחד, אם אנחנו אוכלים הרבה מידי ואף מאכלים מורכבים, הגוף שלנו יזדקק לאנרגיה כדי לעכלם וזו
תיגרע מהריכוז שלנו ותגרום לנו לחוש עייפות.
מצד שני, אם לא נאכל מספיק, תחסר לנו אנרגיה לפעולה ותחושת הרעב תציק לנו.
מה שבטוח הוא שעלינו לשתות והרבה

ועכשיו מגיעה תמיד השאלה: קפה כן או לא? שוקולד כן או לא?
ברור הוא שלא ניתן לבנות את הכוחות שלנו על קפה ושוקולד, זו בוודאי לא
תזונה נכונה. מצד שני,
שניהם ידועים כמעוררים מיידיים. אמנם השפעתם היא לזמן קצר, אך אם יש מקרה חירום, אם
אנחנו ממש צריכים עוד רבע שעה של אוטונומיה ו”נגמרו לנו הבטריות”, אז קצת שוקולד יכול לעזור.

פינת התכלס:
בקיץ מומלץ לאכול ירקות ופירות שיספקו לנו את הוויטמינים והמינרלים הדרושים למוח כדי
להניע את המידע. בתקופת לימודים בססו, אם כן, את התזונה יותר על סלטים מועשרים מאשר על
מאכלי בשר או פחמימות כבדות. כשהטמפרטורה גבוהה ממילא, רצוי להימנע ממאכלים מחממים מידי.

מים, מים, מים. הרבה מים. המוח בנוי מ-70% מים, עזרו לו. כשמזיעים מאבדים יותר נוזלים.

 לזוז כדי להתעורר ולזכור

 לפעילות הגופנית יש הרבה יתרונות וקצרה כאן היריעה. אנו יכולים לפרוק דרכה עודפי אנרגיה
מוטורית (של תזוזה) – שבקיץ מורגשת אף יותר –  וזה ייתן לנו קצת יותר שקט כדי לשבת ולקרוא.
במקרה זה אנו מדברים על פעילות אירובית.
הפעילות המוטורית יכולה גם להעיר אותנו ולהמריץ את הדם שלנו, וכך להעניק לנו קצת אנרגיה ללימוד.
מחקרים מראים גם שהתזוזה טובה לשינון והטמעת החומר במוח.

פינת התכלס:
בחרו את הפעילות שמסבה לכם גם שמחה ולא רק תחושה של מאמץ. זה יעודד אתכם לעשות את זה.
אם חם מידי, אפשר תמיד לעשות פעילות ספורט בבריכה.
לא חייבים לעשות פעילות ארוכה מידי. בהפסקות בין מקטעי לימוד, אפשר לרקוד, לקופץ או
להקפיץ כדורי ג’אגלינג למשך עשר דקות, וזה כבר מרענן
וגם עוזר להטמיע את החומר בזיכרון.

 מרחב שבו אתם המלך

 הנטייה להתפזר היא עוד יותר חזקה בקיץ. חשוב ליצור לעצמנו מרחב מוגן לקריאה. מוגן ממה?
מוגן ממסיחי דעת למיניהם: החל מהמשפחה והחברים וכלה בכל תכנות התקשורת (צ’אטים, פייסבוק, זום ודומיהם) והאפליקציות למיניהן, שכל אחת מהן דורשת מאתנו את תשומת הלב שממילא מוגבלת.

במרחב שתיצרו, אתם מכתיבים את החוק, אתם מחליטים וקובעים, אתם עושים סדר ומתחילים לתפוס בעלות על יכולותיכם.

פינת התכלס:
אל תפחדו לכבות מכשירים או להרחיק אותם מכם. זכרו, יש לכם מטרה: ללמוד. זה לא הולך ביחד
ואנחנו היחידים שיכולים להחליט כאן.
צרו לעצמכם את הפינה שתהווה עבורכם מקום של שקט והשראה. בחרו את הזמן שבו תשהו במרחב הזה”
כמה זמן תקראו או תלמדו, אחרי כמה זמן תעשו הפסקה, למשך כמה זמן תימשך ההפסקה וכן הלאה.

 ההפסקה היא חלק מהתהליך

 כל המחקרים מורים על כך שמקטעי לימוד ארוכים מידי אינם יעילים. האפקטיביות שלנו יורדת פלאים
אחרי זמן מה. משך הזמן הזה הוא אינדיבידואלי: יש שיכולים לשבת בשקט יותר זמן ויש כאלה שפחות.
חשוב, אם כן, ליצור הפסקות בין מקטעי הלימוד, שבהן אפשר לתת למוח זמן לנוח ולעבד את הנתונים
שקלט, ואז להתחיל שוב.

מה שעקרוני בתפיסת העולם הזאת הוא שצריך לקבוע מראש אחרי כמה זמן תגיע ההפסקה
ולמשך כמה זמן תימשך.

פינת התכלס:
בדקו את עצמכם כדי להבין מהו משך הלימוד האפקטיבי שלכם. כך תוכלו לתכנן את ההפסקות.
חשוב לנצל את ההפסקה לפעילות שונה, עדיף מוטורית. זה יכול להיות ספורט או ג’אגלינג, אבל גם בישול
וניקיון למשל. משך ההפסקה חייב להיות בפרופורציה למשך מקטע הלימוד.

היינו יכולים עוד להמשיך, ולהמשיך ולהמשיך, שכן יש כל כך הרבה דברים פשוטים שניתן לעשות.
אך זה קיץ, וחם, וכדי שלא תתעייפו, אעצור כאן ונשאיר את השאר לקורסים של “ללמוד איך ללמוד”.

אך אנא מכם, לא מספיק להבין את הדברים האלה בשֵכֵל! מה שיעשה את ההבדל יהיה ליישם
את הדברים הפשוטים האלה כדי ליצור לעצמנו מרחב חדש של פעולה.

בהצלחה!

רוצים לדעת עוד על הקורס של “ללמוד איך ללמוד”? הנה הקישור

ופה יש את כל המידע על הקורס השלם לקריאה מהירה

אוהבים לשמוע? הקשיבו לשולמית מקריאה את המאמר הזה