מאמרים

פרונטלי או מרחוק – איך כדאי ללמוד קריאה מהירה?

אחת השאלות העיקריות שאני והעוזרים שלי פוגשים בשיחות הטלפון הרבות היא: מתי הקורס? איפה הקורס? לאן אני צריך להגיע? כמה פעמים?
התשובה שאני תמיד נותנת היא זו:
הקורס הזה מתנהל בבית שלך, בזמן שלך, בקצב שלך אך עם ליווי שלי למשך כל תקופת הקורס (45 ימי אימון) ואף יותר מזה.
חלק שמחים מאד על הפתרון הזה, שכן קל להבין את מכלול הבעיות שהשיטה הזאת טומנת בחובה: אין את הסטרס, הלחץ הנובע מלהצטרך למצוא פתרונות כדי להגיע למקום מסוים – פחות או יותר קרוב או רחוק, נגיש, עם חניה צמודה או אוטובוס שמגיע לשם, שקל למצוא, שנעים להיות בו, שלא יהיו יותר מידי מדרגות וכו’ וכו’ וכו’ – ביום ובשעה שנקבעו – כמה זמן מראש צריך לצאת מהבית כדי להגיע וכמה זמן ייקח לחזור, מי יסיע את הילדים לחוגים או לי עצמי יש חוג אחר, מישהו אחר במשפחה בדיוק צריך את האוטו, קבעתי בדיוק פגישה עם מישהו אחר וכו’ וכו’ וכו’ – למספר הפעמים שצריך בשביל לרכוש את היכולת.
קל לראות כיצד האפשרות לנהל את עצמנו בזמן שלנו, בקצב שלנו, גם פותר אותנו מהלחץ שיש בקבוצה ובהרגשה שאני לא מספיק מהיר, לא מספיק טוב, שאחרים יצטרכו לחכות לי וכו’.
אבל,
אבל תמיד יש את ההרגשה הזאת ש”אם אני אלמד פרונטלית אז זה ילך לי יותר טוב, כי אני לא מישהו שיודע ללמוד לבד”.
מסכימה אתכם. זה באמת נחמד שיש מי שילווה אותך, ייקח אותך יד ביד, צעד אחר צעד לקראת השגת המטרה.

שמונה שנים לימדתי קריאה תלת מימדית דרך קורסים פרונטליים, 16 שעות לימוד פרושים על פני יומיים אינטנסיביים. הרבה אנשים לימדתי כך, אנשים מקסימים שנתנו משובים נהדרים.
אני גם טובה בלימוד פרונטלי, “סטנדאפיסטית”, אנשים נהנים (ראיתם את המשוב שקיבלתי ואשר צרפתי לניוזלטר הקודם?).
אז מדוע הפסקתי? מדוע אני עורכת סדנאות פרונטאליות רק לעיתים רחוקות?

משתי סיבות עיקריות:
האחת היא שבאמת קשה לאנשים שגרים רחוק, בכל רחבי הארץ (ובתור מי שמתגוררת מבחירה בפריפריה אני מבינה אותם), להגיע למקומות שאני קובעת, בימים שאני קובעת, בשעות שאני קובעת. ואז אנשים מפסידים קורס אחר קורס. והרי אני לא יכולה להתאים את עצמי לצרכים של כולם.
הסיבה השנייה – והיא זו ששכנעה אותי להקדיש שנה מזמני כדי לבנות את המסילה שבניתי כדי ללמד אנשים לקרוא מהר ושאותה אני מציעה היום – היא שלמען האמת קורס פרונטאלי לא מספיק!
קריאה מהירה – והשם רק מושאל, שכן אני מלמדת הרבה יותר מ”רק” קריאה מהירה, בקריאה התלת מימדית אנו לומדים איך לקלוט את הידע, לעבד אותו, לשמר אותו, לשלוף אותו מהזיכרון, את כל התהליך כולו עם מכלול של טכניקות ותובנות – קריאה מהירה היא יכולת שמושגת בעזרת האימון והחזרה. כל הרעיון שעומד מאחורי היכולת הזאת הוא להפוך אותה להרגל, למשהו שמשתמשים בו ולא רק למשהו שיודעים עליו.
הלוגו, הסמל של החברה שלי, אינפורמה ישראל, מכיל שלוש מילים שכתובות מתחתיו: לדעת – לעשות – להיות. אין טעם רק לדעת משהו, צריך לדעת לעשות אותו ולבסוף גם להיות הדבר שאנו יודעים. אחרת אנו מסתכנים בכך שרק נטעם את אפשרות, נדע שאפשר לקרוא מהר, אבל באופן פרקטי לא נפתח את המיומנות ויישאר בנו רק התסכול.
ואכן, רק אימון נכון, שבנוי בצורה מחושבת צעד אחר צעד, יכול להביא אותך למטרה המיוחלת לרכוש את היכולת ולהפוך אותה למיומנות. והאימון הוא חשוב.
אותי באופן אישי תסכל שאנשים היו מתנסים בקורסים, טועמים את האפשרות, אפילו מתלהבים, אבל אז חוזרים הביתה ולא עושים עם זה שום דבר. לי באמת אכפת שמי שלומד אצלי יהיה מסוגל ליישם את הכלים שלמד ולהפוך אותם ליתרון בחיים שלו, ההצלחות של התלמידים שלי הן מה שנותן לי את המרץ להמשיך וללמד.

הניסיון שרכשתי דרך הקורסים הפרונטליים עזר לי להבין מה נדרש כדי ללמוד קריאה מהירה.
בידיעה ברורה שברגע שיש מספר לקוחות שהוא גדול יותר מלקוחות בודדים קשה לפגוש כל אחד בזמן שנוח לו ובמחיר הגיוני למשך כמות הזמן שנדרשת בכדי באמת להפנים את היכולת ולהפוך אותה למיומנות, להרגל, החלטתי לבנות את הקורס כך שאוכל באמת ללוות כל אחד בזמן שלו ובקצב שלו. הקדשתי שנה שלמה לכתיבת הקורס ובניית תכנית הליווי הארוכה ואני באמת מרוצה מהתוצאות, אני באמת חושבת ש”פיצחתי” את הדרך הקלה ביותר ללמוד קריאה מהירה.

אז כן, יש יתרון ללימוד פרונטלי, בתנאי שאתה יכול לפנות את כמות הזמן והאמצעים הדרושים כדי לעשות את כל התהליך כמו שצריך. כמו שצריך, אבל.
אך אפשר לעשות את זה גם תוך כדי שאנחנו ממשיכים את החיים שלנו, אפשר להקדיש חצי שעה ביום (רצוי כל יום, אבל עושים מה שאפשר ולא נורא אם פתאום מדלגים על יום או יומיים, אפשר להמשיך משם), בניחותא, לקבל תשובה על כל שאלה, לקבל הכוונה אישית כשצריך, להיות חלק מקהילה גדולה של אנשים אחרים שלומדים קריאה מהירה.
אפשר. זה מה שאני מציעה לך.