מאמרים

קריאה מהירה ועיצוב המוח

(התפרסם במגזין “חיים אחרים” , גיליון ספטמבר 2010)

במהלך הקריאה משתמשים רק באזורים מסוימים בלבד של המוח וחלקים נרחבים נותרים ללא שימוש. הטכניקה של קריאה תלת מימדית משתמשת ביכולת תפיסה שונה של העין ושל המוח ובהפעלת אזורים רדומים במוח ויצירת תקשורת משופרת בין שתי ההמיספרות. המדע הוכיח שתוך 21 ימים אפשר לסלול כביש הנוירונאלי (תאי עצב) חדש במוח. בונים מנוע חיפוש

מאת: אסתר טל

הזמן רץ וחייבים לעמוד באינספור מטלות אישיות ומקצועיות. מוכרחים להצטיין, להצליח, להיות מצויים בכל. הדבר נדמה לעתים כמשימה בלתי אפשרית בקרב בעלי מקצוע החייבים מתוקף עיסוקם להתעדכן במחקרים חדשים והתפתחויות טכנולוגיות, לקרוא ערימות תיקים או להתכונן למבחן גורלי. “למוח שלנו יש יכולת מדהימה לקלוט מידע, לקודד את המידע, לאחסן אותו ולשלוף אותו חזרה”, טוענת שולמית אסיף, מומחית לניהול ידע, מאמנת בכירה, מנחת קורסים וסדנאות בקריאה תלת ממדית, ניהול הזיכרון וארגון חשיבה. “אפשר ללמד אנשים להשתמש טוב יותר בפוטנציאל הגלום במוחם, כדי לנהל במהירות וביעילות את הידע שלהם ואת עצמם”.

“הקורא (בעל המקצוע) לעולם אינו בחזקת לוח חלק. גם אם הוא נתקל במחקר, בשיטה או בטכנולוגיה חדשניים, הוא אינו מתחיל בהכרח מנקודת אפס. הוא כבר מכיר את הנושא. לפיכך, לא כל המחקר הוא בעל אותו ערך עבורו. סביר להניח שבכל מחקר חדש, יהיה רק חלק קטן משמעותי, שיוסיף נדבך לידע שיש לו כבר. לכן, האפשרות לזהות במהירות איפה נמצא המידע שהוא בעל ערך עבורו, יכול לעשות את כל ההבדל”, אומרת אסיף.

הקורס לקריאה תלת ממדית מלמד שיטה המאפשרת לקרוא ספר בשעה ומהווה מהפכה בקרב עורכי דין, רופאים, רואי חשבון, אנשי עסקים וסטודנטים  הנפגשים ביומיום עם כמויות מידע אדירות. השיטה מתאימה גם לאנשים מהשורה, בכל גיל, שמוכנים להשקיע משאבים ולהתאמן.

השיטה פותחה באיטליה על ידי המאמן הנודע פטריציו פאולטי וד”ר פיליפו רוסי, בהתבסס על טכניקות קריאה מוכרות ועתיקות יומין, והובאה לארץ על ידי חברת אינפורמה ישראל בניהולה של אסיף, העוסקת מזה 17 שנה בתחום פיתוח הפוטנציאל האנושי. בשנת 2005 הקימה אסיף יחד עם עוד 3 חברים את “עמותת פטריציו פאולטי להתפתחות ותקשורת בישראל וזו יזמה את פרויקט “נערי האור” בירושלים, המספק לנוער בסיכון מקום עבודה הוגן בבית חרושת לנרות  ואפשרות להשתלבות מחודשת בחברה, תוך הגשמת השאיפות האישיות. אסיף עושה את עבודתה בעמותה בהתנדבות.

אסיף, היא בעלת תואר אקדמי בפרסום וארט דירקשן ותואר שני בתקשורת חברתית ולימודי Counseling שאותם רכשה באיטליה, במהלך שהותה שם, פגשה את פאולטי – “אדם שחרט על דגלו לפתח כישרונות ולשכנע אנשים שעליהם לחיות טוב יותר”, היא אומרת בהערצה. “פטריציו עומד בעצם בבסיס כל מה שפיתחתי בהמשך הדרך. בשבילי הוא המקור ונקודת התייחסות מאוד חשובה. למדתי ממנו את האדם, לאן הוא עשו להגיע ומה הוא מסוגל להיות. המסר שהעביר לאסיף חקוק בזיכרונה: “אל תאמיני לשום דבר שאני אומר! לכי, ובדקי בעצמך ואם את מוצאת שהרעיונות שקיבלת עוזרים לך לראות את הדברים בצורה בהירה יותר, חזרי אליי’, “ואני כבר חוזרת אליו 17 שנה”.

לעשות סדר בבלאגן

דמות נוספת שאסיף מוקירה הוא מתיה ריקאר, נזיר בודהיסטי צרפתי  מזה 30 שנה – שלפני כן הספיק להשלים דוקטורט בביולוגיה מולקולארית בהנחיית חתן פרס נובל פרנסואה ז’קוב במכון פסטר בפריס. משנתו היא נר לרגליה, “כמות הגירויים שאנו נחשפים אליהם מהרגע שאנו נולדים כבר מאמנת את המוח”, טען ריקאר, “אך במשחק הזה אנחנו רק משתתפים פאסיביים. הכול קורה, ללא כיוון, בדומה לספינה בלב ים ללא קברניט הנתונה לחסדי הרוחות. אין פתרונות בזק. אימון של המחשבה דורש התמסרות והשקעה, בדומה ללימוד נגינה בפסנתר. בהתחלה אתה מצליח לנגן רק כמה תווים, אך יום אחד תוכל לנגן מוצארט. אך זה אבסורדי לחשוב שתוכל לנגן ללא אימון”.

אסיף, שלדבריה מעבירה רק סדנאות שהיא שוכנעה ביעילותן לאחר התנסות אישית, גורסת שניתן לשכלל ולשפר את הרגלי הקריאה עד שהם יביאו לשינוי גדל והולך ביכולתו של האדם ללמוד ולהגדיל את היכולת להתמודד עם כל טקסט בקריאה מהירה מאוד. “במהלך הקריאה הרגילה אנו משתמשים באזורים מסוימים בלבד של המוח, כך שחלקים נרחבים של מוחנו נותרים ברובם ללא שימוש. המשמעות של קריאה באופן תלת מימדי היא ללמוד להשתמש במוח בצורה חדשה לגמרי, שונה ויעילה אף מזו הנלמדת בקורסי קריאה מהירה”. הקריאה התלת ממדית אוגדת בתוכה כמה טכניקות, כמו, קריאה צילומית, קריאת-על וקריאה מהירה, עם טכניקות הרגעות. בעולם ידועות מספר שיטות לקריאה מהירה. חלקן עתיקות ובנות מאות שנים. אפשר למצוא רמזים לעקרונות של קריאה צילומית ב’קופסה הטיבטית’, שרווחה בטיבט כבר לפני מאות שנים ושלפיה חינכו את הילדים של האצולה הדתית הטיבטית. יש קריאה מהירה שנולדה בחיל האוויר הבריטי כדי ללמד טייסים לזהות במהירות מטוסים באוויר. שירותי הביון מכשירים כך מרגלים לקלוט במהירות נתונים. אני לא המצאתי כלום. חקרנו את שלושת הטכניקות המוכרות יותר – קריאה מהירה, קריאת-על  (Super Reading)  וקריאה צילומית וראינו את המצע המשותף שלהם ואת היתרונות של כל אחת מהן ביחס לאחרות והרכבנו מהן את השיטה לקריאה תלת-ממדית”

ישראלים זקוקים להסבר

“בקריאה מהירה המטרה היא להגיע לשלב שבו לא הוגים את המילים, אלא עושים שימוש בטכניקות קריאה צילומית ומצלמים את העמודים לתוך הזיכרון. אגב, לישראלים יש בעיה עם קריאה צילומית, כי הם זקוקים להסבר רציונאלי לכל דבר והקריאה הצילומית מדלגת על הרציונאל. היא עוברת דרך רבדים אחרים של המוח. קריאת-על היא טכניקת ביניים, כלומר, קליטה על ידי העיניים של גושי טקסט שלמים והפנמתם. הקריאה התלת ממדית משתמשת ביכולת תפיסה שונה של העין ושל המוח והפעלה של אזורים נוספים במוח”, מסבירה אסיף. “המדע הראה ששתי ההמיספרות פועלות בקצב שונה ובמהירויות שונות. ההמיספרה השמאלית היא יחסית איטית בתהליכים מסוימים. בקריאה רגילה ובקריאה המהירה, אנו קוראים אותיות, שהופכות למילים ואחר כך למשפטים וכך רוכשים משמעות לוגית. הבעיה נעוצה בכך, שהמחשבה הלוגית – האופיינית להמיספרה השמאלית של המוח ורואה את הדברים על פרטיהם, היא איטית, ולכן מאפשרת קליטה של נתונים רק עד מהירות מקסימאלית מסוימת. למוח שלנו, לעומת זאת, יש דרך נוספת לראות את העולם והיא דרך ההמיספרה הימנית של המוח, שמקושרת לראיה גלובלית יותר הרואה את המכלול. המיספרה זו קשורה לחשיבה יצירתית ולתקשורת רגשית. תקשורת יעילה בין שתי ההמיספרות משדרגת את מערכת ההפעלה והזיכרון שלו, שתבוא כמובן לידי ביטוי ביכולתו לקרוא כל טקסט בקריאה מהירה יותר באופן משמעותי”. הפוטנציאל של המוח הוא גדול, וניתן להשתמש בחלקים עמוקים יותר שלו כדי להטמין כמות גדולה של נתונים במהירות. בנייתו של גשר נוירונאלי לדליה רצונית של הנתונים תגביר את מהירות הקריאה של האדם המיומן בשיטה לגבוהה עד פי עשרה ממהירותה העכשווית.

בונים ‘מנוע חיפוש’ במוח

“המוח שלנו הוא כמו מחשב ביתי”, מחדדת אסיף.  “יש לו זיכרון קשיח HARD DISK), בעל קיבולת של כ-500 ג’יגה בייט בממוצע. יש לו גם RAM, זיכרון גישה אקראית, שהקיבולת שלו היא כ-2 ג’יגה בייט. איננו יכולים לפתוח את כל המסמכים או התוכנות בבת אחת, כי במקרה הטוב, זה יאט את פעולת המחשב ובמקרה הרע, המחשב פשוט יקרוס. החלק הלוגי במוח, העוסק בקריאה, אחראי על היבטים רבים נוספים, כמו, ניהול מטלות היומיום, ובתוכן נכלל כל מה שרוצים לזכור, להגיד, לעשות, להבין, כמו גם ניהול האישיות של האדם. אם אתם נאלצים לפעמים לקרוא את אותה השורה מספר פעמים ועדיין אינכם מבינים, הדבר נובע מהעומס.

בקורס לקריאה תלת-ממדית, לומדים להטמין את המידע ישירות ל’זיכרון הקשיח’ ומדלגים כך על ה-RAM העמוס ובונים עבורו מנוע חיפוש עצבי, מעין ‘גוגל’ במוח, שעוזר לדלות באופן רצוני את הנתונים הרצויים.

איך ניתן להיערך ללימוד קריאה תלת ממדית?

“ראשית, חייבים לנטוש פרדיגמות הנוגעות לאפשרות להשתמש במוח ולקרוא בצורה שונה מזו המוכרת. שנית, חייבים ללמוד להירגע כדי ליצור קשר עם רבדים עמוקים יותר של המחשבה והחשוב ביותר, הוא איך הוא יכול להחריב את יכולותיו של המוח”, מציינת אסיף ומפרטת. “בחיים שלנו היום בעידן המחשב, כמות הגירויים ושיטת החינוך שבה מחנכים בבית הספר עובדת כמעט אך ורק על ההמיספרה השמאלית של המוח. אנחנו עושים הכול עם אותו אזור קטן במוח. איננו מקשרים בין חלקי המוח ולכן עושים כל דבר לגופו ולא יודעים להסתכל על התמונה הכללית ונוצרות המון הפרעות. כך פוגשים אנשים המצטיינים רק ביכולות מסוימות ושאינם מסוגלים לנצל את יכולותיהם כדי ליישם אותם בתחומים אחרים, וזה בעוכרנו.  זה כופה עלינו לקרוא את הפסקה חמש פעמים בלי להבין, ולשכוח אחרי זמן קצר מה שקראנו. לכן הסטטיסטיקה אומרת שאנשים זוכרים רק בין 10 ל-20% מתוכנם של ספרים שקראו למרות שיש להם הרגשה שהם קראו 100% מהספר. אנחנו לא יודעים מה אנחנו לא זוכרים. קיימת תופעה פסיכולוגית שנקראת “סקוטומה”, הגורמת לחורים שחורים בזיכרון. לדוגמה, כשאנחנו מניחים מפתחות על השולחן, וכשאנו חוזרים איננו רואים אותם ומתאמצים לזכור איפה הנחנו אותם. אחרי זמן מה חוזרים לאותו מקום בו חיפשנו ולפתע המפתחות נמצאים שם. זה קורה משום שנתנו הוראה שונה למוח שלנו.

חשוב להבין את חוקיו של המוח וכיצד הוא מתנהל. פרופ’ מיכאל גזניגה, חוקר מוח, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, חקר את שתי ההמיספרות של המוח ולאחר  30 שנות מחקר הגיע למסקנה, שהאדם הוא מכונה שמייצרת דפוסים ואחר כך הוא מתנהל לפיהם בלי לשאול את עצמו למה. “כל מדע המוח מוכיח שאנחנו עבדים חסרי מודעות. שאנחנו נשלטים על ידי חוקים”, מחדדת אסיף, “איננו מודעים להתניות שנוצרו. אנחנו מגיבים לפיהן ולא שואלים את עצמנו יותר למה. זה הופך ליתרון כשאנחנו מנצלים את יכולתו של המוח ללמוד מהר, ליצור הרגלים מהירים ואפילו התניות רצוניות לדברים שמעניינים ומועילים לנו. זהו ההבדל בין להיות עבד או מלך. בקורסים שלי לומדים להיות מלך”.

“אלוהים מדבר בקול דממה דקה, ואנחנו צריכים לדעת להיות מספיק בשקט כדי להקשיב”, מפרטת אסיף את התנאים האולטימטיביים הנדרשים לעבודה עם המוח. לכן היא מעדיפה להעביר קורסים בעיקר בנווה שלום, שם שורר שקט במרחב, רואים ירוק מול העיניים ויש אוויר לנשימה.

לאחר הקורס בן היומיים יש להמשיך בעבודה עצמית של 21 ימים רצופים, ובמהלכם יש לקרוא 21 ספרים. בכל יוןם קוראים בשעה ספר אחד הכולל 250-300 עמודים. “המדע מוכיח שלאחר 21 ימים נוצר כביש נוירונלי (תאי עצב) חדש במוח”,מבהירה אסיף. לעומת זאת, אם לא מתאמנים, אחרי תקופת מה הידע שנצבר יתפוגג, כי זה עדיין לא נמצא כהרגל במוח, בדומה לכל תחום חדש שלומדים, כמאמר הביטויIf you do not use it’ you lose it

כל אחד מסוגל לעמוד במשימה?

“אני דוגלת באסכולה של ליאונרדו דה וינצ’י שאמר: ‘מה שקשה עושים, ומה שבלתי אפשרי צריך יותר זמן’. יש אנשים שיותר קל להם ויש אנשים שצריכים זמן כדי שהמוח ילמד שהוא יכול לתת להם את הנתונים בצורה החדשה. כמובן, שככל שמבוגרים יותר, ההרגלים מקובעים בצורה עמוקה, ולכן צריך יותר אורך רוח וסבלנות”.

איך משפרים את פעולת המוח

  • קחו מדי פעם נשימה עמוקה, רצוי ליד חלון פתוח. המוח הוא צרכן גדול של חמצן, זה הדלק שלו.
  • ספקו לעצמכם מספיק מינרלים וויטמינים, האחראים על התזוזה המהירה של המידע בתאי העצב.
  • בצעו פעילות גופנית אירובית, המסייעת לשמר את יכולות המוח והקוגניציה טוב יותר. לא חייבים להיות ספורטאים, אך תנועה, אפילו למשך זמן קצר, עוזרת מאד.
  • חזקו וחדדו את הערנות ואת יכולת הקליטה על ידי שימוש בחושיכם. גרו אותם בתדירות ובפשטות. נסו למשל לראות את הצבעים של המזון במהלך הארוחה, להקשיב לצליל הגריסה שלו, לריח, לטעם ולמרקם.
  • כדי ללמד את המוח יכולת חדשה, או לעבור התנסות חדשה, יש לאמן את “הפרשן” שלכם, להשכילו, להרחיב את אופקיו ולאמן את גמישותו. היו סקרנים, גלו התלהבות להבנה של תהליכים, שאלו שאלות, בררו איך זה עובד, היו נכונים להתנסות, הטילו ספק ובדקו.
  • כשאתם רוצים לזכור משהו כדי לדלותו מהזיכרון בעתיד, עליכם להתעכב עליו לרגע, לסמן לעצמכם נתונים כמו, צבעים, קולות וריחות. כשאתם פוגשים מישהו, חשוב להתבונן בו, לחזור על שמו, אולי להושיט לו יד – כך יקל עליכם לזכור את שמו.
  • כשרוצים להתרכז, רצוי למנוע הסחות דעת. מומלץ להתרחק מהטלפון הנייד, מהמחשב ומהטלוויזיה – הנוטים לשאוב את תשומת לבכם – וליצור מרחב ניטרלי.
  • רצוי לקשור רגש בדבר שאתם רוצים לזכור, אפילו אם מדובר במשהו שאינו רגשי בעליל. חשבו על היתרון שתשיגו מרכישתו של המידע ולחילופין, הזכירו לעצמכם מה תפסידו אם המידע הזה לא יהיה ברשותכם.
  • השתמשו בהקשרים – המוח נוטה להשוות ולאחד. חברו רצונית את פריט המידע שאתם רוצים לזכור עם פריט מידע אחר שנגיש לכם, כמו לדוגמה, מילה, שיר, תמונה או מספר.
  • במקרה שאינכם מצליחים להיזכר בשמו של אדם מסוים, נסו לחוות מחדש כמה חוויות משותפות: איך הוא היה נראה, מה הוא לבש, איזו מוזיקה התנגנה ברקע, ריחות, הטמפרטורה ששררה כשנפגשתם. השם יעלה מאליו.
  • נסו  לשחזר את הזיכרון באותו הקשר בו הוא קרה – למשל לשבת באותו חדר בו התקיימה הפגישה כדי לשחזר אותה. משתמשים בטכניקה הזו כאשר רוצים לשחזר פשעים – מביאים את הנאשם או העד לאותו מקום בו התרחש המקרה כדי לרענן את זכרונו.

קריאה מהירה של חומרים במחשב.

  • ככל שהגופן גדול יותר, כך תוכלו לזהות יותר את הכתוב. בכל תוכנת גלישה יש אפשרות להגדיל את הגופן דרך לשונית ה”תצוגה”. במסמכים בתוכנות WORD או מסמכי PDF ניתן בקלות להגדיל את התצוגה.
  • במהלך סקירת מסמך Word, למשל, תוכלו לחלקו לשם צפייה לטורים – זכרו שככל שהשורה קצרה יותר, כן הקריאה מהירה יותר (חישבו על עיתונים לעומת ספרים), היות והעין מבזבזת פחות זמן בחישוב המרחק הנכון עד תחילת השורה הבאה.
  • נטרלו למשך זמן הקריאה את כל הדברים האחרים במחשב שיכולים להסיט את תשומת לבכם: מיילים שנכנסים, תוכנות צ’אטים למיניהן ואת כל החלוניות השייכות למסמכים שעדיין לא קראתם ושאין בכוונתכם לקרוא כעת.

תרגילים לאימון המוח:

  1. במסגרת אימון החושים לקליטת נתונים כדאי לאמן את חוש השמיעה:
    עצמו עיניים והקשיבו לרעש/צליל הראשון שאתם שומעים. כעת, המשיכו להקשיב לרעש הזה, אך קלטו בו זמנית עוד רעש, למשל השעון המתקתק בחדר או על פרק היד. וכן הלאה,  נסו להרחיב את מספר הדברים שאתם מקשיבים להם בו זמנית עד שתשמעו  גם את דופק הלב שלנו.
  2. 2. אימון התחושות: עצמו עיניים והרגישו את המשענת של הכסא נוגעת בגבכם. המשיכו להרגיש את המשענת, ובו זמנית הרגישו גם את המגע של המכנסיים על עור הירכיים שלכם. המשיכו להרגיש את המשענת, את בד המכנסיים ובו זמנית, גם את הטבעת/ צמיד/ שעון שלכם וכן הלאה, תחושו יותר ויותר תחושות בו זמנית.
  3. 3. אימון הרחבת שדה הראייה: כשהמבט מופנה קדימה, הניעו את האצבעות בשני צידי הראש והבחינו בתנועה. פיתחו יותר ויותר את זווית האצבעות, וכשהמבט מופנה כל הזמן קדימה, הרחיבו את שדה ראייתכם. מאוחר יותר, התאמנו על הדברים שנמצאים בשדה הראייה שלכם והשתדלו לקלוט כמה שיותר מהם בלי להזיז את העיניים
  4. 4. אימון כללי: השתדלו לגרות רצונית את החושים שלכם: הריחו תבלינים, סבונים ובשמים, מששו קטניות שונות וחרוזים והקדישו תשומת לב רצונית לדברים.
  5. “הקופסה הטיבטית”: הכינו קופסה קטנה הניתנת לסגירה בקלות. הניחו בה כפתורים מסוגים שונים או חרוזים, (השתדלו שיהיו בקופסה כמה חרוזים או כפתורים מכל קבוצה). התאמנו בפתיחת הקופסה למשך עשר שניות ונסו לאמוד את מספר הדברים שנמצאים בתוכה. שנו מידי פעם את הרכב החפצים בקופסה.
  6. רשימת הקניות: הכינו רשימת קניות לסופרמרקט. ובהמשך קבצו את הרשימה לקבוצות, למשל: דברי חלב, לחמים, ירקות וכו’. לאחר מכן שננו את הרשימה ובקשו ממישהו לבדוק את הזיכרון שלכם.
  7. רשימת חפצים: סדרו שורה של חפצים שונים ומשונים. כעת נסו לחבר סיפור המכיל את כל החפצים האלה לפי הסדר שבו אתם רוצים לזכור אותם. אפשרי להכין רשימה של החפצים לפני כן ולשים אותה בצד לצורך ביקורת. בחלוף זמן מה, מנו את החפצים שברשימה והיעזרו לשם כך בסיפור שבניתם. בדקו כמה מהחפצים זכרתם לפי הרשימה שהכנתם מראש.

קריאה מהירה - חיים אחרים 09-2010

קריאה מהירה - חיים אחרים 09-2010

קריאה מהירה - חיים אחרים 09-2010

קריאה תלת ממדית

קריאה מהירה וקריאה תלת מימדית

Chaim Acherim 6,קריאה מהירה,קריאה צילומית