אינפורמה ישראל בע"מ
הזית 21 כרמי יוסף
טל. 08-9790871
פקס. 08-9790671
in-forma@in-forma.co.il

אנחנו מלמדים אותך להשתמש במוח שלך יותר טוב.
הכלים הטובים ביותר כדי לקרוא פי 5 מהר יותר, להבין יותר ולזכור יותר.

מתי הזמן הנכון?

מתי הזמן הנכון?

 מתי הזמן הנכון. זוהי שאלה שאני פוגשת בה לעיתים קרובות מאד.

אני, כמובן, פוגשת בה בהקשר של “מתי נכון להתחיל קורס קריאה מהירה?, אך כולנו מודעים לכך, אני בטוחה, שזוהי שאלה שנוגעת לכל דבר שאנחנו רוצים לעשות בחיינו.

התשובה הפשטנית תהיה, מן הסתם, מה שכולנו בתוכנו כבר יודעים:

אין זמן כזה! אין אף פעם רגע נכון לעשות צעד שהוא מחוץ לשגרה שלנו!

כשטוב לך ואתה מסופק, אתה מן הסתם לא חושב על דברים שצריך לעשות, אתה פשוט שוכח ומסתפק, נהנה מהרגע.

כשרע לך, אתה תפוס במערבולת החיים ואין לך מרחב לחשוב על משהו שנמצא מעבר.

ל”חיים” יש תמיד דרך למלא לנו את היומיום שלנו עד כדי שכך שלא נשאר לנו זמן לעשות שום דבר מעבר למשימות שעל הפרק. ולמה שמתי את המילה “חיים” במירכאות?  כי – ותסלחו לי – אלה אינם חיים, אתה לא ממש חי כשאתה רק רודף אחרי הזנב שלך, נכון?

אז אחרי שהסכמנו שאין רגע נכון, המסקנה היא פשוטה:

הרגע הנכון הוא הרגע בו אתה מחליט.

ואכן, מה שרבים מאתנו התנסו בו כבר זה שכשאתה מחליט, כשאתה סוף סוף עושה את הצעד, כל החלקים של הפאזל נופלים למקומם הנכון ופתאום כאילו כל היקום תומך בך בהחלטה הזאת. זה כאילו שהיקום אומר לך: “סוף, סוף, רק חיכיתי שתחליט”.

אז מתי הרגע הנכון ללמוד קריאה מהירה?

מעבר לתשובה שפורטה מעלה, כלומר שהרגע הנכון הוא הרגע בו תחליט,

אנסה לתת תשובה מנומקת לכל מי ששואל אותי, ונעשה את זה לפי קטגוריות:

סטודנטים:

אין זה סוד שהכלים בהם צוידנו על ידי מערכת החינוך אינם מספיקים כדי להתמודד עם עומס חומרי הקריאה הנדרשים ללימודים גבוהים יותר. בעבודתי באוניברסיטה אני נתקלת כל הזמן ברמות תסכול גבוהות של אלה, שגם אם היו תלמידים טובים בתיכון, מוצאים עצמם חסרי אונים מול כמויות החומר שעליהם לקלוט.
השאלה שאני נתקלת בה לעיתים קרובות זה: האם עדיף בתחילת הסמסטר או בחופשות?

התשובה שלי היא חד משמעית: כמה שיותר מוקדם!

ככל שיעמדו לרשותך יותר כלים להתמודד עם חומר הלימוד, כך הלימודים יהפכו ליותר קלים ופשוטים וכתוצאה מכך, איכות החיים שלך תעלה ומי יודע, אולי אפילו תצליח ליהנות מהלימודים.

האימון דורש לא יותר מחצי שעה ביום, ומשלב מסוים אתה מתאמן על חומרים שאתה ממילא צריך לקרוא, כך שהתועלת היא כפולה.

לאוניברסיטאות ומכללות רבות יש לוח זמנים שגורם לכך שאין בעצם חופשה בין הסמסטרים, בעיקר בגלל מועדי ב’ של המבחנים (שבחלק מהאוניברסיטאות גולשים אפילו לסמסטר שני). ואם כבר תהיה לך חופשה של שבוע – ובלי אפילו להביא בחשבון ששבוע לא יספיק לך לגבש את היכולת בקריאה מהירה – כל שתרצה יהיה לנוח, נכון? בחופשת הקיץ סטודנטים רבים עובדים כדי לגייס כספים לשנת הלימודים הבאה, או שהם פשוט בחופשה.
לסיכום: מתי? כמה שיותר מוקדם. (ואז אולי יהיו גם פחות מועדי ב’ ויותר זמן לחופשה).

משפטנים:

משופטים ועד הסטודנטים המתחילים, דרך המתמחים ובעיקר הלומדים לבחינות הלשכה, קטגורית המשפטנים היא הנפוצה ביותר בין לקוחותיי וראויה לפסקה משלה. זה די מובן, בהתחשב בכמויות חומר הקריאה שכל משפטן נאלץ להתמודד אתו בעבודתו, חומרים הכתובים בשפה מסוימת בה פעמים רבות היחסים בין עיקר וטפל אינם מובנים מאליהם. בעולם המשפטים הופכת להיות הכרחית, אם כן, היכולת למצוא מיד את מה שמחפשים בטקסט והיכולת לעבור על כמויות גדולות של חומרי קריאה. אימנתי כבר מאות משפטנים.
מתי להתחיל? לגבי הסטודנטים תקף מה שנכתב בפסקה הקודמת – כמה שיותר מהר.

לגבי הלומדים לבחינות הלשכה: עדיף להתחיל לפני שנכנסים ל”ישורת האחרונה” לפני הבחינות כדי שיהיה אפשר להשתמש בכלים שנרכשו לצורך הלימודים עצמם, שהם אכן קשים.

לגבי עורכי הדין או השופטים אין רגע מסוים, אלא זה של ההכרה בצורך בכלי עזר להתמודדות עם כמות חומר הקריאה

 מורים ואנשי חינוך

התחומים בהם מורה או מרצה צריך להתמודד עם הרבה חומר קריאה כרוכים או בהכנה למקצוע ולשיעורים הספציפיים כדי לבנות מערך שיעור, או בבדיקה של מבחנים.
אך כשמורה לומד קריאה מהירה, מעבר לתועלת האישית, הוא יכול כך להקל על כל תלמידיו, ובעיקר על אלה המתקשים לקרוא בדרך ה”רגילה”, שכן קריאה מהירה יכולה בהחלט לעזור לבעלי הפרעות קשב וריכוז ואף לדיסלקטיים. אי לכך, מדובר בתועלת כפולה.

מתי הרגע הנכון? חופשת הפסח, החופש הגדול או שנת שבתון מהווים, מן הסתם, זמן טוב. בהתחשב בכך שתכנית האימון צופה לא יותר מחצי שעה ביום, ניתן לשלב את הלימוד גם תוך כדי שנת הלימודים.

שכירים ואנשי עסקים

הקריאה המהירה אינה מיומנות הנדרשת ליחידי סגולה. ואכן, כל מי שעבודתו דורשת ממנו התמודדות עם חומר קריאה, ויהיו אלה מיילים, מאמרים, חוות דעת, חומר מקצועי או כל דבר אחר, נדרשים כלים כדי להישאר בקצב ולהיות מעודכן.

זה הזמן לציין כי קריאה מהירה תקפה בכל שפה ואף יתרה מכך, היא מתאימה למילים בדיוק כפי שהיא מתאימה למספרים, נוסחאות, שרטוטים, חפצים או אנשים, שכן המוח שלנו מעבד נתונים ותבניות. ואכן, רבים הם רואי החשבון והמהנדסים בין לקוחותיי.

הקורסים שלנו הם גמישים וכל אחד יכול להתאים את הלימוד ללוח הזמנים האישי שלו. נדרשת, כמו תמיד, היכולת לגזור חצי שעה של אימון יומי, אך מערכת השיקולים היא אישית והיא נגזרת של מערך המטלות.

 בני נוער וילדים:

באופן אישי, את הקורסים שלי עברו ילדים מגיל 11 ואילך.

האם ניתן להתחיל ללמוד קודם לכן? בהחלט, ואף רצוי.

ילדים לומדים כל כך מהר את הטכניקה, שזה פשוט מרגש. ועוד יותר מרגש לחשוב על כל הבעיות שיימנעו מהם, על שנות הלימודים שיהיו עבורם קלות יותר, על המבחנים שלא יצטרכו לחשוש מהם…

באופן אישי, התמחיתי בעבודה עם בני נוער ומבוגרים ולא עם ילדים קטנים.

אוכל רק להעיד על הורים וילדים שלמדו אצלי ביחד, כשהילדים היו אלה שהשיגו מיד תוצאות ודרבנו כך את ההורים להמשיך, ואת ההורים שיכלו לתרום מצדם בעקביות והתמדה באימון. זוהי, ללא ספק, הנוסחה המנצחת.

מתי הזמן הנכון? כשהילד רוצה את זה, לא כשההורה רוצה את זה בשבילו. זוהי נקודה חשובה מאד, שכן אי אפשר להכריח אף אחד ללמוד משהו בעל כורחו. היות ונדרש שיתוף הפעולה הישיר של הלומד, צריך קודם לחבר אותו לתועלות שיקבל תודות למאמץ שישקיע ברכישת היכולת, מה יוכל לעשות תודות לכך ואחר כך ליצור הסכם ברור של עמידה במטרות.

 קיימות קטגוריות רבות ונוספות של כל אלה שיכולים להיתרם על ידי רכישת הכלים לקריאה מהירה. בתקופה האחרונה אני שמחה במיוחד ללמד אנשים מבוגרים רבים, פנסיונרים, שפנויים כעת לקרוא הרבה ספרים ורוצים להישאר אקטיביים ומעורבים. אני מוצאת את זה נפלא.

 המשפט האחרון שהייתי רוצה לחלוק אתכם הוא שנדרשת פשוט החלטה. קריאה מהירה היא הרבה יותר קלה ממה שחושבים, ובהתחשב בכך שמתאמנים על החומרים שאנחנו בוחרים לעצמנו ואשר סביר להניח מעניינים אותנו, המאמץ הנדרש הוא רק זה של ההחלטה עצמה.