מאמרים

טיפים ועצות טובות לקריאה מהירה מתוך מחשב

אורח החיים של רובנו מביא אותנו לשבת חלקים גדולים של היום אל מול המסך המלבני של המחשב שלנו.

וכך, למרות שאהבתי הגדולה לספרים המודפסים עדיין עולה על זו לקריאה מהמחשב, ראיתי לנכון – ולו בשם הדאגה לכדור הארץ, לעצים של יערות הגשם המשמשים בסיס לנייר ולזיהום שיוצר הטונר במדפסות, אך גם כמובן בשל השימוש התכוף – להקדיש את המאמר הבא למתן כמה עצות וטיפים לקריאה מהירה על גבי מסך המחשב.

גם הפעם אני מזמינה את אלו שהצטרפו לניוזלטר שלנו רק לאחרונה, לקרוא את המאמרים הקודמים שכתבתי.

המאמרים עוסקים בכל הנושאים הקשורים לאפשרות לרכוש לעצמנו יכולת קריאה מהירה ויכולים להאיר היבטים שונים הקשורים גם למאמר הזה.
הקורסים של קריאה תלת ממדית, מעבר לטכניקות הקריאה עצמן, מכילים שפע של מידע והתנסויות לשם שימוש טוב יותר בעצמנו ובזה ייחודן. מקווה לפגשכם באחד מהקורסים הקרובים שלנו.

כיצד, אם כן, נוכל ליישם קריאה מהירה על גבי צג המחשב?

1. מטרה

הדבר הראשון שעלינו לזכור הוא שלגבי כל דבר שאנו עומדים לקרוא – ותמיד חלק אינטגראלי מטכניקת הקריאה התלת מימדית – חשוב לדעת מראש לשם מה אנו רוצים לקרוא אותו ומה הוא יכול לתת לנו. ככל שנצליח לכוון את המטרה שלנו לקריאה, כך ניתן למחשבה שלנו, למוח שלנו, כיוון ברור יותר.
ניקח לדוגמא מסמך מסוים שמגיע אלינו ושאנו צריכים לקרוא לפני פגישה חשובה. המטרה לקריאה תהיה קשורה לפגישה עצמה: יכול להיות, למשל, שמצפים ממני שאדע את החומר הזה ובכל מקרה סביר להניח שהידע המוקדם הזה יעזור לי להשיג את מטרת הפגישה עצמה. עלי לציין לעצמי בברור מהו הנושא שבו אני רוצה להיות מיומנת ומהו היתרון שאשיג כשאדע אותו.
לשם הצבת המטרה יכול לעזור לנו גם לשאול את עצמנו מה הייתה מטרת מי שכתב את המסמך. האם הוא רצה להעמיד לרשותנו כמה נקודות מבט, או האם הוא רצה לקדם נקודת מבט מסוימת? האם הוא רצה לעודד את הקורא, או אולי דווקא להזהירו?
אם מדובר באתר אינטרנט: האם זה אתר שמתאר משהו מסוים, או האם מדובר בבמה לכמה וכמה נושאים?
כשנבין זאת, נבין גם את ‘טון הדיבור’ של המסמך ונוכל לברור את העיקר – התוכן המעניין אותנו – מהטפל – כל הדברים הקשורים לרטוריקה עצמה. זה יעזור לנו לחסוך זמן רב.
כל התהליך הזה לוקח רק דקותיים. ככל שנהיה יותר מורגלים לו, הוא ייקח פחות זמן.

2. הקדמה / סקירה

השלב הזה הוא שלב חשוב לחיסכון הזמן שלנו. ככל שנרגיל את עצמנו לבצע אותו בצורה טובה יותר, כך נוכל לחסוך זמן רב. יתרון נוסף שיקנה לנו ההרגל לסקור את החומר מראש יהיה להרגיל את המוח שלנו לתמצת בתוכו נושאים שלמים במילים ספורות, מה שיקל עלינו לזכור טוב יותר, לא כל שכן לדלות את החומר מהזיכרון.
פעמים רבות, אם מבצעים את הסקירה בצורה נכונה, אנו יכולים לגלות שבעצם כבר השגנו את מטרתנו ואספנו כבר את המידע הרלוונטי. פעמים אחרות, נוכל לסמן לעצמנו היכן נמצא אותו מידע ולגשת לדלות אותו באופן ממוקד. יכול בהחלט לקרות שבשלב ההקדמה נגלה כי המסמך או האתר כלל אינם יכולים למלא אחר ההבטחה ואין בהם את המידע שאנו מחפשים. זה יחסוך מאתנו זמן קריאה מיותר.

איך עושים זאת?
כאשר מדובר במסמך, אפשר לעבור בזריזות על מבנה המסמך, על הכותרות שלו ועל כותרות המשנה, במידה ואלה קיימות. אפשר לקרוא כמה שורות ראשונות ולא לפחד לגשת גם לסוף המסמך ולבדוק אם יש שם במקרה סיכום עניינים, מה שיכול לגלות עצמו כמועיל מאד.
מועיל מאד גם רפרוף מהיר על המסמך כולו. העין יכולה לקלוט מילים מסוימות אליהן היא נמשכת ואנו נופתע לגלות לעיתים כי מדובר בדיוק באותם חלקים במסמך המעניינים אותנו יותר.
אם מדובר באתר אינטרנט, הסקירה שלנו תחפש להבין קודם כל את מבנה האתר. לאתרים רבים יש ‘מפת אתר’ אשר מתארת את המבנה שלו. כך נוכל להחליט מראש אילו חלקים מעניינים אותנו ועל אילו חלקים נוכל לדלג כי משניים. במידה ואין מפה, נוכל להיכנס בקלילות לחלקי האתר השונים, להתבונן מה יש בהם ולהחליט אם נחזור אליהם אחר כך בכדי לקרוא את התכנים שהם מציעים. נחליט גם מראש לאילו קישורים ניכנס ונכין אותם בחלונות נוספים.
נסקור את המבנה הגראפי של האתר, את ההדגשות שבו. המבנה העיצובי של אתר הוא בעל תפקיד ובדרך כלל נבחר בקפידה על מנת שייצג נאמנה את החברה או המותג. כך נוכל להבין את ‘טון הדיבור’, להבין אם זהו אתר שיווקי גרידא או אם יש בו תכנים עמוקים יותר ונוכל להחליט אם כדאי לנו לקרוא את תכניו.
ועכשיו לקריאה.
אחרי שבחרנו מה נקרא, נוכל ליישם כמה מהכללים של קריאה מהירה בכדי להפוך את הקריאה שלנו למהירה וזורמת יותר.
עיקרון מרכזי של קריאה מהירה הוא זה של מעקב אחר תנועה. העיניים שלנו בנויות כך שקל להן יותר לעקוב אחר תנועה. תנועתן נעשית כך יותר רציפה ואנו מאבדים פחות זמן ברגעים של ‘עיוורון’ הנובעים מהחזרה מסוף השורה לתחילת השורה הבאה.
על גבי טכסט כתוב, נהוג להשתמש באצבעות שלנו בתנועות שונות על פני הדף. כשמדובר במסך של המחשב, במקום להזיז את היד על גבי הטכסט, נוכל להשתמש בפונקצית הגלילה של העכבר שלנו בכדי לגלול את הטכסט מלפנינו בזמן שהמבט שלנו נותר קבוע.
אנו יכולים גם להשתמש בסמן של העכבר, עימו נוכל לעבור על הטכסט תוך כדי קריאה. דרך נוספת היא הדגשת השורות שאנו קוראים וצביעתן בשחור: אנו יכולים לעמוד עם הסמן בתחילת השורה וללחוץ עליו פעם אחת: השורה נסגרת במעין מלבן שחור  (או כחול באתרים מסוימים) והכתב הופך ללבן. זה יעזור לנו לעקוב אחרי הנקרא מבלי לבזבז זמן יקר בחיפוש אחרי המקום הנכון.

כמה עצות כלליות:

• ככל שהגופן גדול יותר, כך תוכלו לזהות יותר את הכתוב. בכל תוכנת גלישה יש אפשרות להגדיל את הגופן דרך לשונית ה’תצוגה’. במסמכים בתוכנות WORD או מסמכי PDF ניתן בקלות להגדיל את התצוגה.
• אם אתם סוקרים מסמך Word, למשל, תוכלו לחלקו לשם צפייה לטורים – זכור שככל שהשורה קצרה יותר, כך אתם קוראים מהר יותר (חישבו על עיתונים לעומת ספרים), היות והעין מבזבזת פחות זמן בחישוב המרחק הנכון עד תחילת השורה הבאה.
• נטרלו למשך זמן הקריאה את כל הדברים האחרים במחשב שיכולים להסיט את תשומת לבכם: מיילים שנכנסים, תוכנות צ’אטים למיניהן ואת כל החלוניות השייכות למסמכים שעדיין לא קראנו ושאין בכוונתנו לקרוא כעת.

כמו תמיד, חשוב להביא בחשבון את התנאים לשם קריאה ממוקדת. נזכור תמיד את מבנה המוח ואת כוחו של מוח הזוחלים שלנו (ראה מאמר על מבנה המוח) אשר תמיד יעדיף את ההישרדות של המכונה האנושית על פני תפקודים אינטלקטואלים.
במובן זה, מסך מחשב המכוון כלפי מטה ואשר מחייב אותנו להרכין את הצוואר שלנו כדי לקרוא, יוצר מתח שרירים נוראי באזור הכתפיים והעורף ויכול גם לגרום לכאבי ראש ועייפות.
נשב, אם כן, בצורה נכונה, כאשר הגב שלנו זקוף ונתמך על ידי המשענת של הכסא, כך שהכתפיים נותרות נינוחות. נכוון את צג המחשב כך שבישיבה זקופה נוכל לקרוא בקלות את הכתוב מבלי להרכין את ראשנו. תתפלאו כמה זמן קריאה ריכוז נוסף יעמוד לרשותכם על ידי כמה פעולות פשוטות כאלה.
אז שתהיה לכולנו קריאה מהירה,
בברכה, שולמית