אינפורמה ישראל בע"מ
הזית 21 כרמי יוסף
טל. 08-9790871
פקס. 08-9790671
in-forma@in-forma.co.il

אנחנו מלמדים אותך להשתמש במוח שלך יותר טוב.
הכלים הטובים ביותר כדי לקרוא פי 5 מהר יותר, להבין יותר ולזכור יותר.

למה ילדים לא קוראים

נזכרתי היום בספר הראשון שתפס אותי, את החוויה הראשונה של להכנס לדמות של מישהו אחר. את הלילות הארוכים בילדותי שבהם התכרבלתי בשקט במיטה והייתי מישהו אחר, במקום אחר, בזמן אחר.

אני זוכרת את ההתגנבויות לספרייה, או לגן שקט ואת הבריחה השקטה מהמציאות הפשוטה שבה חייתי אל פנטזיה קסומה שהיתה לא פחות מציאות מהעולם שסובב סביבי.

חוויות כמו אלו משכו אותי לכיוון קריאת ספרים והשאירו בסיום כל ספר טעם של עוד.

אני רוצה לכתוב היום על בעיה שרבים מההורים היום מתמודדים איתה, והיא צצה ועולה לעיתים תכופות, במיוחד לאור סדנאות הקריאה המהירה לכל המשפחה שהתחלתי לעשות השנה: למה בעצם ילדים קוראים פחות?

עם זאת, הכלל הזה לא נכון תמיד וישנם ילדים שקוראים המון, אז כדי לבדוק את זה אבקש ממך לעשות משהו קטן בשבילי בסיום המאמר. נראה לך שזה יהיה אפשרי?

היום אנו רואים שילדינו קוראים הרבה פחות, הם עסוקים בטלפונים הניידים, במחשבים, בטלוויזיה, ואם מנסים לתת להם ספר טוב הם מעקמים את האף, ונראה שהדפים הפשוטים והעטיפה הצבעונית מעניינים אותם כשלג דאשתקד.

גם אם הם מחויבים לקרוא בשביל ביה”ס, הם עושים זאת באיטיות ובחוסר חשק מופגן, ובד”כ בוחרים את הספרים הקצרים ביותר שהם יכולים לשים את ידם עליהם.

ואין על מה לדבר על קלאסיקות ישנות, שנראה שכתובות בשפה שלעיתים לא מובנת עבורם.

אחת הסיבות העיקריות לכך שילדים היום קוראים פחות לעומת הדורות הקודמים היא ההבדל בקצב האירועים שאליהם הם נחשפים, וכמות הגירויים.

לעומת קצב המידע שספר יכול להציע, ילדים נחשפים היום לכמה גירויים במקביל באופן קבוע! הם רואים טלוויזיה כמה שעות ביום, מבלים בצ’טים או משחקי מחשב. הם זמינים בנייד, שומעים מוזיקה לאורך רוב היום, יוצאים החוצה ומבלים בקניונים, שם הם נחשפים למאות פרסומות במקביל!

כל הגירויים האלה פועלים במהירות מאוד גבוהה, ומציעים למוח גירוי עצום.

כשהילדים בוהים במסך המרצד של המחשב או של הטלוויזיה הם חשופים לאור בהקרנה ישירה ולצלילים שונים (עד פי 1000 גירויים מאשר בספר).

כאשר הילדים ניגשים סוף סוף לקרוא ספר, המוח שלהם מוצא את הגירויים בלתי מספקים בעליל!

הסיפור מתקדם לאיטו לאט לעומת ההתקדמות של סדרת טלוויזיה או צ’ט; העלילה מתפתחת מילה אחר מילה, משפט אחרי משפט, וברוב הספרים צריכות לעבור דקות ארוכות של קריאה ואפילו שעות עד שמגיעים לחלק המעניין של העלילה.

בנוסף, המוח של הילד מחפש גירויים אחרים, אשר מגיעים בקלות דרך האייפון, המחשב הדלוק ליד, מסך הטלוויזיה וכו’.

מחקר שנערך בניו-יורק הראה שילדים שצפו בטלוויזיה שלוש שעות או יותר כל יום בגיל 14 נמצאים בסיכון גדול פי 3 לנשור מלימודים אקדמיים.

מצב זה הוא בעייתי מכיוון שהוא מדלל את הסבלנות של ילדינו. המוח המהיר שממתין לגירויים, מתקשה לחכות, לקבל את פני הבאות, להקשיב באמת. תודעה שגדלה להיות חסרת סבלנות, שלא מסוגלת להבין התפתחות עמוקה של תהליך, שמחפשת את הפיתרון הזמין והמיידי. אלה הדברים שילדינו מפסידים כשהם מוותרים על הספרים.

ספרים אם כן, מהווים מרכיב חשוב בהתפתחות הילד, הם עוזרים לו לפתח את הדמיון, להבין התפתחויות ארוכת טווח של תהליכים, ולפתח אמפטיה כלפי אחרים.

ילדים שלא קוראים מפספסים את החוויה הזאת מכיוון שהגירויים שהם נחשפים אליהם אינטסיבים הרבה יותר. גירויים אלה כמו טלוויזיה, מחשב, ופלאפון, יוצרים תודעה חלשה אשר לא מלמדת אותם איך להתרכז באמת במשימות החשובות שאיתם הם יתמודדו בעתיד הקרוב והרחוק.

כפי שציינתי, יש לי בקשה קטנה בשבילך.

יש לך ילדים?

יש לך הכרות עם ילדים?

הם קוראים?

אם כן, זה יהיה מעניין לשאול אותם כמה ספרים הם קוראים בחודש.

אם הם קוראים אפשר לשאול אותם למה הם קוראים?

איזה ספרים הם קוראים? אם לא אז למה לא? האם הם רוצים? ואם כן, אז מה יעזור להם לקרוא/מה מונע מהם לקרוא? אז, אני מבקשת פשוט לעדכן אותי במייל שלנו (in-forma@in-forma.co.il) או בדף הפייסבוק של “קריאה תלת מימדית”

ככה אוכל להתאים את ערכת הקריאה המהירה שאני מכינה לא רק לך, אלא גם לילדיך.

תודה מראש

שולמית