אינפורמה ישראל בע"מ
הזית 21 כרמי יוסף
טל. 08-9790871
פקס. 08-9790671
in-forma@in-forma.co.il

אנחנו מלמדים אותך להשתמש במוח שלך יותר טוב.
הכלים הטובים ביותר כדי לקרוא פי 5 מהר יותר, להבין יותר ולזכור יותר.

איך ללמוד כל הלילה ולהישאר ערים

רבים מהאנשים שפונים לקורס הקריאה התלת מימדית ולסדנאות השונות שאנו מציעים מגיעים בגלל צורך מקצועי. סטודנטים, אקדמאים, עורכי-דין, אנשי עסקים – כולם צריכים לקרוא הרבה ולהספיק זאת בזמן קצר ותחת לחצים שונים.

סדר יום קבוע שמאפשר לימוד וקריאה בשעות הבוקר, בהן אנו ערניים יותר, או בשעה קבועה אחרת ביום היתה ונותרה הדרך הטובה ביותר להצליח להפנים חומר נלמד ו/או ליצור מצגות או עבודות באופן האידיאלי ביותר. חשוב להדגיש: גם כשיש לחץ של לימודים ועבודה, חשוב לשמור על אורח חיים מסודר ובריא: לישון טוב, לאכול נכון ובשעות מסודרות ולבצע פעילות גופנית.

עם זאת, לצערנו הדבר לא תמיד מצליח. אנחנו חיים בעולם לא מושלם, ולא תמיד מצליחים להשתלט על כל כדורי הג’אגלינג של החיים שלנו. הרבה פעמים אנחנו מגיעים לא מוכנים לקו הסיום: ברגע האחרון, ערב לפני הגשת עבודה, יום לפני מצגת גדולה בעבודה, והנה שלל פתקאות שלנו פזורות על השולחן, בקושי מצאנו נושא למאמר, אכן למדנו את הנושא אך לא התחלנו לחשוב איך לארגן אותו, וכו’.

במצב כזה אין ברירה אלא להמשיך ללילה לבן, לילה שבו תקוותנו היא שנצליח להשתלט על כל החומר שלא נגענו בו עד אותו הרגע, לארגן אותו בצורה נהירה ולהיות מוכנים ליום הגדול – מחר. שוב נדגיש: מאמץ כזה יכול להצליח אם הוא מאמץ מרוכז וחד-פעמי, אך לא כשיטה.

איך צולחים, אם כן, לילה לבן ומצליחים להשיג את המטרות שלנו? איך להצליח להתגבר על העייפות, ולהתמיד עד סיום המשימה? כל זה בהמשך.

ללמוד בלילה – יתרונות וחסרונות

אחד היתרונות החשובים ביותר ללימודים בלילה הוא שיש הרבה פחות הסחות דעת. בני הבית הלכו לישון ויש סיכוי פחות מאוד שהילדים/בת-זוג/אחים/הורים/שותפים לדירה יצוצו עם איזו בקשה או דרישה לתשומת לב שתוציא אותנו מהריכוז. כמו-כן, רוב הסחות הדעת האלקטרוניות נחות גם הן: אין טלפונים, אין כמעט אי-מיילים, ואפילו הפייסבוק פעיל בדלילות (אלא אם כן, יש חברים רבים מעבר לים – בכל מקרה מומלץ לסגור את הפייסבוק כשמעוניינים ללמוד ברצינות).

החסרונות לעומת זאת, הם שאי-אפשר לקפוץ לספרייה כדי להשלים חומר, חברים וקולגות ישנים ולא ניתן להעזר בהם, ובעיקרון – אנחנו לבד עם המטלה, לטוב ולרע! בגלל זה הלילה אינו זמן טוב לאיסוף החומרים למטלה. איסוף החומר, הסיכומים, הספרים, המידע המקצועי צריך להיעשות מראש – פה אין קיצורי דרך, פשוט לדאוג  לחלק הזה מראש. הלילה הוא זמן מעולה ליצירה, לכתיבה, להכנת מצגות, וגם לשינון של חומר – לכל מה שטוב לעשות בשקט ולבד.

השלב הראשון – מטרה

משולש הזהב של ההצלחה ללמוד בלילה לבן הוא מטרה ברורה המחוזקת על ידי תחושת דחיפות ומוטיבציה. השלב השני הוא התנאים הנכונים והשלישי הוא כל ה”טריקים” האפשריים כדי להישאר ערים.

ההחלטה ללמוד בלילה תדרוש מאתנו מאמץ וכדי להישאר ערים ולהצליח אנחנו צריכים – כמו תמיד – מטרה ברורה. אנחנו חייבים לשאול את עצמנו מה בדיוק אנחנו צריכים לעשות, מה יחשב עבורנו כהישג, מתי נוכל להגיד שהשגנו זאת, ומה השלבים בדרך לשם. זה יאפשר לנו לראות באיזה שלב אנחנו נמצאים בכל רגע ולהרגיע את ההיסטריה שיכולה להופיע בשעות הקטנות של הלילה.

נדגיש: אסור בשום פנים ואופן להמשיך לעבוד אחרי שמטרת הסיום הושגה, חייבים לקפוץ למיטה עם חיוך עייף באותו רגע! זה יעזור לנו לציין לעצמנו את ההישג ומעבר לתחושה הטובה, נוגדן התסכול, זה גם ירגיל את המוח שלנו להשיג מטרות.

תחושת הדחיפות היא היוצרת של המוטיבציה. אנחנו הולכים להאבק עם אחד היצרים החזקים שלנו – יצר השינה, ובשביל זה נדרש כלי חזק: עלינו להזכיר לעצמנו למה אנחנו חייבים לסיים את העבודה עד הבוקר, ואילו דברים גרועים יקרו אם לא. אסור לנו,כמובן להגזים, שכן אנו יכולים להשיג את המטרה ההפוכה, כלומר להתמלא בפאניקה. כדאי לזכור שלחץ בשלב זה הוא טוב, אך היסטריה היא תמיד לא מועילה. מוטיבציה חזקה היא, לעומת זאת, מניע חסר עכבות. בשביל סיבה טובה נעשה פשוט הכל. חשוב, אם כן, להזכיר לעצמנו שוב ושוב למה אנחנו עושים את זה.

והנה המרכיב השני, התנאים.

הכנת סביבת העבודה שלנו היא פעולה חשובה תמיד. הרבה יותר נוח לעבוד בסביבה מסודרת ונקייה, מכיוון שזה עוזר למוח שלנו לא להיסחף אחר הסחות דעת ואסוציאציות שעולות כתוצאה מהפרעות בשדה הראייה שלנו. בלילה הדבר חשוב אף יותר. העייפות מחלישה את השליטה שלנו על התודעה, ומאחר ורובנו לא רגילים לשבת שעות על נושא מסוים, המוח שלנו יחפש הרבה תירוצים לקפוץ לדברים אחרים. אז חשוב לקחת לעצמנו כמה דקות לפני שמתחילים כדי לפנות לחלוטין את שולחן העבודה שלנו ולהשאיר רק דברים שהם רלוונטים למה שאנחנו צריכים לעשות. בבוקר נוכל להחזיר הכל חזרה – אבל הלילה הזה כולו המטלה שלנו.

נדאג לכסא נוח ואור מתאים. על הכסא לתמוך בתנוחה זקופה ולא זו שבה אנו משתרעים בעצם על הכסא. משם הדרך קצרה מאד להירדמות. גם אור חלש מידי יפיק את אותה התוצאה.

חומרים ממריצים – אין הכוונה לתרופות אסורות, שהן אף פעם לא מומלצות, אלא לדברים הרגילים שאנחנו משתמשים בהם כמו קפה, קולה ומשקאות אנרגיה. זה המקום להדגיש שוב שהדברים האלה אינם בריאים על בסיס יומי ואף גורמים בטווח הארוך לעייפות כרונית. כמו-כן, כשמשתמשים בהם על בסיס קבוע הם מאבדים את האפקטיביות שלהם. אז עדיף להשתמש בהם כמה שפחות ולשמור אותם למקרים מיוחדים. בנוסף לכך ישנם גם מעוררים טבעיים כמו הג’ינסנג, שעוזרים להישאר נמרצים לאורך זמן רב יותר. גם עליהם חל הכלל שאומר שככל שממעיטים בשימוש האפקטיביות גוברת.

כדי להשלים את התזונה ללילה כדאי לקחת איתנו לשולחן העבודה כמה חטיפים מלוחים. כמו המשקאות הממריצים, חטיפים מסוג ביסלי, במבה וחברים אינם מומלצים לצריכה בריאה ומאוזנת ביום יום, אבל יכולים להיות מאוד שימושיים במקרה חירום. הם מלאי סוכרים שנותנים אנרגיה זמינה, ועם פחמימות שמאפשרות עירנות לאורך זמן. אנחנו נמליץ על ירקות או פירות חתוכים. זכרו שהויטמינים והמינרלים עוזרים למוח לפעול טוב יותר. פעולת הלעיסה עצמה, גם היא מעוררת ומורידה את הצורך של המוח בהסחות דעת (אז אולי מסטיק?). רק אזהרה אחת – לא כדאי להגזים, יותר מידי חטיפים עלולים להרדים אותנו, אז במתינות.

ועכשיו ל”טריקים”

כשלב ראשון נמליץ לכם על מוזיקה. כאן אנו פשוט יכולים להפנות אתכם למאמר על “מוזיקה וקריאה מהירה” , שם תמצאו את כל ההסברים מדוע זה טוב לנו וגם קטעי מוזיקה לשמיעה תוך כדי לימוד.

אך לא משנה כמה קפה נשתה, לא משנה כמה נהיה לחוצים להגשה, ואפילו אם המטלה מעניינת יגיע הרגע שבו נתחיל לנקר: העיניים יעצמו במקצת, הראש יתחיל להישמט, מחשבות שאומרות שאולי נמשיך מוקדם בבוקר יתחילו לרוץ בראשנו. רגע זה הוא קריטי כי הוא בוחן את כוח הרצון שלנו. אסור להיאבק בו ולהישאר דבוקים לשולחן, אלא אנחנו חייבים לאזור את כל כוח הרצון שלנו ולקום! לזוז מהשולחן, להזכיר לעצמנו את המטרה ואת הדחיפות.

ברגע שקמנו יש כמה דרכי פעולה אפשריות: הראשונה היא מאמץ פיזי מרוכז: שכיבות סמיכה, כפיפות בטן, התמתחויות וריצה במקום ימריצו לנו את הדם ויעזרו לנו להמשיך עוד קצת. כשלב ראשון נפתח את החלון וניקח שאיפה של אוויר טרי. אך הדבר המועיל ביותר הוא מקלחת קצרה; פשוט לקפוץ למקלחת להשטף דקה, לסיים אולי בשטיפה קצרה של מים קרים, לצאת, להתנגב, ולחזור ללמוד. באמצע הלילה זה אולי קשה לעשות, אבל זה מאפשר לנו לפחות 90 דקות של לימוד ערני, ומשפר את הריכוז.

בסיום העבודה, לאחר שהשלמנו את המשימה, כדאי לשים כמה שעונים מעוררים (היום לניידים יש אפשרות לשים כמה צלצולים) וכדאי גם להעזר בבני בית שידאגו שנתעורר בזמן כדי לצאת מהבית. בדרך-כלל האדרנלין מהלחץ ומההצלחה בביצוע המשימה ידאגו שנתפקד ברמה סבירה. אחרי המבחן/הגשה/מצגת כדאי ללכת לישון לזמן קצר בלבד כדי לא להפריע לשעון הביולוגי.

לסיכום כדאי לזכור שללמוד ולעבוד עם הראש בלילה זה לא פעילות בריאה ככלל, כל הטיפים למעלה נועדו לשעת חירום בלבד.

בהצלחה ומי ייתן ולא נצטרך לילות לבנים.